LAVINIA MEIJER & ATTACCA ENSEMBLE SPELEN PHILIP GLASS

zaterdag 22 november 2014 2014

Zit- en staanplaatsen.  Vanavond brengt harpiste Lavinia Meijer tezamen met het kamerkoor Attacca Ensemble diverse werken van Philip Glass ten gehore. Je hoort tijdens deze avond nieuwe bewerkingen voor harp, piano, koor en slagwerk uit de mooiste werken van Glass zoals ‘Akhnaten’, ‘Koyaanisqatsi’, ‘Songs from Liquid Days’, ‘Music in Similar Motion’ en ‘Hydrogen Jukebox’.

Anders
archief
  • Grote zaal
  • 18:30
  • 19:00
Nieuwsbrief

Lavinia Meijer: harp
Attacca Ensemble Koor o.l.v. Fokko Oldenhuis 
Feico Deutekom: piano en arrangementen
Christiaan Saris: slagwerk 

Philip Glass (1937) is één de de meest invloedrijke componisten van de late 20ste eeuw. Hij wordt algemeen gezien als één van de pioniers van de minimal music, samen met Steve Reich en Terry Riley. Met zijn zeer herkenbare en unieke geluid inspireerde hij op zijn beurt tal van componisten en musici. Zijn muziek is niet meer weg te denken uit de hedendaagse muziekwereld en is terug te vinden in tal van films, theater, opera en concertzalen.

Lavinia Meijer is één van de meest veelzijdige harpisten van deze tijd en de meest bevlogen ambassadrice voor de harp in Nederland. Zij experimenteert daarbij graag met verschillende kunstvormen, zoals theater, dans, elektronica en jazz. Voor de in 2011 uitgekomen cd Fantasies & Impromptus won Lavinia in juni 2012 de Edison Klassiek. In oktober van ditzelfde jaar verscheen haar nieuwe cd met muziek van Philip Glass: Metamorphosis – The Hours. Hiervoor ontving zij dit jaar een platinum cd.

Het Attacca Ensemble is in 2008 opgericht en bestaat uit een kamerkoor van variërende omvang, eventueel aangevuld met instrumentalisten. Attaca heeft in zijn korte bestaan een reputatie opgebouwd als één van de meest vooraanstaande koren voor hedendaagse muziek en vooral minimal music. De afgelopen jaren heeft het Ensemble met veel succes muziek uitgevoerd van Philip Glass, waaronder in 2009 een concertversie van Einstein on the Beach, dat in Nederland sinds de première eind jaren ’70 niet meer live te horen was geweest. Alom werd de precisie en virtuositeit van de uitvoeringen geprezen.