Toen Hollie Singer, Gwenllian Anthony en Heledd Owen in 2015 voor het eerst hun eigen band oprichtten, werden ze ook evenzeer beïnvloed door nieuwere acts die ze hadden zien spelen op lokale indie-locaties en muziekfestivals in het Welsh, waar ze getuige waren van nog een nieuwe golf van muzikanten die Welsh als opwindend muziekinstrument hanteren.
Na een contract te hebben getekend bij het in Carmarthen gevestigde indielabel Libertino, bracht Adwaith in 2016 hun debuutsingle ‘Pwysau’ uit, en bouwde gestaag voort op deze veelbelovende fundamenten terwijl ze zich verdiepten in vervormde, vrijlopende post-punk, waarbij ze zich slechts enkele van hun helden herinnerden: CAN, The Fokkers, en NEU! Dat zelfde jaar weerspiegelde debuutalbum ‘Melyn’ perfect de angst en het ongemak van het volwassen worden in een beladen politiek klimaat, in een regio die te vaak buitenspel werd gezet en genegeerd door Westminster.
De plaat won vervolgens de prestigieuze Welsh Music Prize, en onder meer BBC Radio 1, BBC 6 Music, KEXP, NPR en Huw Stephens van BBC Introducing steunden gaandeweg allemaal hun steun achter de groep.
In 2022 bracht de band ondertussen hun breedbeeld vervolg ‘Bato Mato’ uit – geïnspireerd door hun verhelderende treinreis naar de afgelegen landelijke gebieden van Siberië aan boord van de Trans-Siberian Express om op het UU.Sound-festival in Ulan-Ude te spelen. In een historische primeur werd de band de eerste act ooit die tweemaal de Welsh Music Prize won, en heeft nu drie headline-tours, een veelgeprezen Glastonbury-set en Manic Street Preachers en IDLES-supportslots op hun naam staan. Terwijl Adwaith in de zomer van 2023 hun derde album opneemt en plant, kondigen ze aan dat een vierde lid de band zal vergezellen voor liveshows.
Adwaith mag dan een band zijn met duidelijke wortels in Wales, maar kijkend naar de toekomst zijn ze nu sterk gefocust op het wereldwijd verspreiden van de taal.