woensdag 28 december
De beste albums van 2022 volgens programmeur Henk Koolen
Het aanbod van nieuwe muziek was ook in 2022 weer overweldigend. Programmeur Henk Koolen beluisterde dit jaar honderden nieuwe releases en gidst je langs de meetlat van zijn smaak met een solide top 50.
“Hoe fijn was het dat dit jaar de livemuziek weer bijna ouderwets kon draaien. Na een voorzichtige aanloop in het voorjaar bij het loslaten van de corona-regels was er een euforische festivalzomer die moeiteloos werd doorgetrokken bij overdekte concerten en parties in de tweede helft van het jaar, waarbij het aandeel corona-inhaalconcerten nog wel substantieel was.
2022 zal helaas niet de boeken ingaan als het beste release-jaar ooit voor de popmuziek. Er waren meer ergernissen en teleurstellingen dan hemelbestormende nieuwe muziek. De meeste teleurstellingen en ergernissen kwamen bij mij voort uit het beroepshalve beluisteren van kauwgomballen-pop die de laatste jaren op gerenommeerde platforms veel te serieus wordt genomen. Op de autoradio, in het café en op feestjes tolereer ik nog net Taylor Swift, Harry Styles, Sigrid, Lykke Li, S10, Froukje, Charli XCX en Carly Rae Jepsen maar de hen toegevallen lovende recensies kan ik toch echt weinig serieus nemen.
Voor nieuwe acts was er weinig ruimte op de podia en ook qua releases was het mager. Wet Leg, Jockstrapp, Ethel Cain en Personal Trainer maakten de best ontvangen debuutplaten en verder maakten gevestigde namen de dienst uit. Ook ik ontkom daar niet aan bij mijn keuze voor de beste releases van het jaar.
Dit zijn de tien (op willekeurige volgorde) waar ik het meest van genoot:
black midi – ‘Hellfire’ (Rough Trade)
Ook het derde album van black midi bevatte avontuurlijke en onderzoekende postrock, waarmee ze het wat mij betreft dit jaar nipt wonnen van vergelijkbare acts
als Fontaines D.C., Yard Act en Black Country New Road.
Bill Callahan – ‘YTILAER’ (Drag City)
Als een goede wijn lijkt de sonore singer/songwriter met de jaren beter te worden. Een troostrijke plaat voor de post-covid-wereld die de realiteit omdraait.
Ezra Collective – ‘Where I’m Meant To Be’ (Partisan)
De rijke Londonse jazzscene zorgde weer voor veel mooie muziek dit jaar, waarbij mijn keuze valt op de crossover van Joe Armon-Jones, Dylan Jones, James Mollison en ritmetandem Femi en TJ Koleoso.
Little Simz – ‘No Thank You’ (AWAL)
Little Simz ontbreekt vanwege de late release (half december) in nagenoeg alle jaarlijsten. Laten we hopen dat dit cinematografisch klinkende hiphop-album daardoor niet onder de radar verdwijnt.
Kevin Morby – ‘This Is A Photograph’ (Dead Oceans)
Ook het voormalige lid van Woods en The Babies groeit in zijn ouevre. Op zijn laatste album voert melancholie de boventoon zonder in sentiment te verdwalen.
Petrol Girls – ‘Baby’ (Hassle)
Lekkerste punknoise-plaat van het jaar met militante feministische inslag. Ook afkomstig uit London (The Place For Me).
Sampa The Great – As Above, So Below (Loma Vista)
Sampa komt uit Zambia, maar werkt ook samen met muzikanten uit de Londonse scene (bijv. Ezra Collective). Haar vierde album bevat een inventieve mix van hiphop, R&B, afrobeats en Zam-rock.
Oliver Sim – Hideous Bastard (Young)
De xx-zanger verrast met een solo-album waarmee hij zijn (voormalige?) band qua niveau evenaart met Lee Hazlewood en Van Dyke Parks als inspiratiebronnen.
The Soft Pink Truth – Is It Going To Get Any Deeper Than This? (Thrill Jockey)
Drew Daniel (ook lid van Matmos) stelt bij elke solo-release een indringende vraag die je bijna alleen met “nee” kunt beantwoorden dit keer. Zijn housebeats plat? Ik dacht het niet.
Spiritualized – Everything Was Beautiful (Fat Possum)
Vijftien jaar na ‘Ladies And Gentlemen We Are Floating In Space’ komen Jason Pierce en vrienden met een volgend meesterwerk waarop indie, soul, psychedelica en gospel hand in hand gaan.
En voor wie nog meer wil. Ook deze veertig albums zijn de moeite meer dan waard”:
- Bas Jan – Baby U Know (Lost Map)#21b6d3
- Björk – Fossora (One Little Indian)
- Jake Blount – The New Faith (Smithsonian Folkways)
- The Brother Moves On – $/He Who Feeds You… Owns You (Native Rebel)
- Clutch – Sunrise On Slaughter Beach (Weathermaker)
- Confidence Man – TILT (Heavenly)
- Crack Cloud – Tough Baby (Tin Angel)
- Cult Of Luna – The Long Road North (Metal Blade)
- Danger Mouse & Black Thought – Cheat Codes (BMG)
- Richard Dawson – The Ruby Cord (Domino)
- Alabaster Deplume – GOLD (International Anthem)
- Dry Cleaning – Stumpwork (4AD)
- Fontaines D.C. – Skinty Fia (Partisan)
- Gabriels – Angels & Queens Part 1 (Parlophone)
- Gold Panda – The Work (City Slang)
- Heilung – Drif (Season Of Mist)
- Holy Fawn – Dimensional Bleed (Wax Bodega)
- Ibibio Sound Machine – Electricity (Merge)
- Sophie Jaimeson – Choosing (Bella Union)
- Jockstrapp – I Love You Jennifer B (Rough Trade)
- Just Mustard – Heart Under (Partisan)
- Kiwi Jr. – Chopper (Sub Pop)
- Rokia Koné & Jacknife Lee – Bamanan (Real World)(
- Makaya McCraven – In These Times (Nonesuch)
- Modern Studies – We Are There (Fire)
- Tami Neilson – Kingmaker (Outside Music)
- Tom Odell – Best Day Of My Life (Mtheory)
- Otoboke Beaver – Super Champion (Damnably)
- Kelly Lee Owens – LP. 8 (Smalltown Supersound)
- Perfume Genius – Ugly Season (Matador)
- Pusha T – It’s Almost Dry (Good Music)
- Rosalía – Motomani (Columbia)
- Daniel Rossen – You Belong There (Warp)
- SAULT – Earth (Forever Living Originals)
- Joan Shelley – The Spur (No Quarter)
- Shygirl – Nymph (Because)
- Sudan Archives – Natural Brown Prom Queen (Stones Throw)
- Tomberlin – I Don’t Know Who Needs To Hear This… (Saddle Creek)
- Laura Veirs – Found Light (Raven Marching Band)
- Wild Pink – ILYSM (Royal Mountain)
In deze Spotifylijst kun je tracks van deze 50 albums beluisteren.