vrijdag 5 februari
PAARD BLOG: JANUARI – LET’S BRIEFLY SUMMARIZE SHALL WE?
Een overzicht van mooie nieuwe releases per maand, door programmeur Henk Koolen. We komen aan bij de eerste editie in het nieuwe jaar van de reeks waarin de maand januari 2021 aan de beurt is. Welke albums waren de moeite waard? Het overzicht van de albums van januari die je niet mocht missen. Luister mee via onze Spotify playlist.
Shame – Drunk Tank Pink (Dead Oceans)
Het tweede album van het Londonse Shame overtreft debuut ‘Songs Of Praise’ op grootse wijze. De postpunk-sound wordt aangevuld met invloeden uit Afrikaanse muziek en funky riffs, maar de luide attitude raakt niet op de achtergrond. Opwindend als IDLES op zijn beste momenten.
Aaron Frazer – Introducing Aaron Frazer (Dead Oceans)
De uit Baltimore afkomstige Aaron Frazer is van oorsprong drummer in de band van Durand Jones, maar zijn carrière zal zijn langste tijd wel hebben gehad. De met falsetto-stem gezongen blue eyed soul-tracks op zijn debuut bevatten geen zwakke momenten. De plaat is fantastisch geproduceerd door Dan Auerbach (Black Keys) en klinkt dan ook als een klok.
Anna B Savage – A Common Truth (City Slang)
Anna B Savage werkt vanuit London en heeft een stem die velen irriterende kriebels zal bezorgen. Maar voor wie er geen kramp van krijgt is ‘A Common Truth’ een openbaring. Savage maakt introverte singer/songwriter-muziek die naarmate het album vordert steeds heftigere arrangementen mee krijgt, alsmede vleugjes elektronische experimenten.
Goat Girl – On All Fours (Rough Trade)
Nog meer werk uit dezelfde Londonse scene waaruit ook Shame voortkomt: drie jaar na hun debuut komt het kwartet Goat Girl met een superieure opvolger. Door een kanker-behandel
ing voor gitariste Ellie Rose Davies bleef de plaat twee jaar op de plank liggen. Hoewel ook Goat Girl goed naar de postpunk uit de jaren tachtig heeft geluisterd zorgen zij op ‘On All Fours’ voor meer subtiele elementen dan bij de mannelijke collegae van IDLES en Shame aanwezig zijn.
Kiwi Jr. – Cooler Returns (Sub Pop)
Een band die op Sub Pop zijn platen uitbrengt zorgt voor gespitste oortjes en in het geval van het Canadese Kiwi Jr. is dat niet ten onrechte. Ook zij halen hun inspiratie uit de indie-sound van de jaren tachtig en negentig. ‘Cooler Returns’ is een feest voor liefhebbers van jingle-jangle rammelpop die je vroeger op labels als Creation, Postcard, K en, vooruit dan, Sub Pop kon horen.
Madlib – Sound Ancestors (Madlib Invazion)
Waarom is dit niet eerder bedacht? Zet twee innovatieve producers bij elkaar in de studio en je krijgt een heerlijk eindresultaat. Madlib (beatmaker voor MF Doom, J Dilla enz) werkt op ‘Sound Ancestors’ samen met Kieran Hebden (Four Tet) en het resultaat is een hiphop-album voor de 21ste eeuw. Experimenteel, gedurfd, van verstild tot heel heftig: het zorgt voor een weids panorama met reggae, soul en Afrikaanse vocalen op een bedje van rauwe beats.
Weezer – OK Human (Atlantic)
Nog een release die de kampen scheidt: you either love it or hate it. Op hun veertiende(!) album ruilt Weezer de gitaren in voor een prominente inbreng van keyboards, strijkers en blazers. De compositorische kwaliteiten van Rivers Cuomo c.s. blijft echter fier overeind en ‘OK Human’ (een knipoog naar Radiohead’s meesterwerk) bevat nauwelijks zwakke momenten.
Ook de moeite waard: nieuwe albums van The Besnard Lakes, Bicep, The Body, Celeste, nancy, Arlo Parks, Pom Polo, Rhye, Sleaford Mods, Viagra Boys en James Yorkston. Een sterk begin van het nieuwe jaar.